20 September 2009

CORETAN PERANTAU......

Buat pertama kalinya sepanjang aku hidup, ni ler first time aku balik malam raya, 19 September 2009.....Ni sumer sebab aku ingat hari jumaat ada kelas, so sebagai seorang pelajar yang berdedikasi, x kan aku nak ponteng kelas plak kan (konon......kelas Sir Budin pun aku penah x datang...sorry Sir). Sepatutnya jumaat 2 memang ada kelas pun, kelas archery......Sir Ismail kata hari jumaat ada kelas....tapi sumer balik awal, kelas 2 dianjakkan ke hari isnin. Sumer nak balik awal, x bley blah betul...nak dok bawah ketiak mak jer......dah kata hari jumaat, jumaat ler. X pasal2 hari isnin 2 aku kena angkat barang archery. Tapi nasib baik isnin 2 x de kelas archery coz Sir Ismail ada kat USM...itu bermakna Tuhan nak tolong orang yang balik lambat cam aku (Yeop.....cukup2 ler mengungkit tu......). Tapi elok gak aku balik lambat coz kalo x, x der la pengalaman balik malam raya kat blog aku.....Jom usha skit apa yang ada masa malam raya yang aku lalui yang mungkin korang x lalui.......

Time sumer orang balik 16,17,18 haribulan, UiTM memang agak sunyi.......18 haribulan tu kira kemuncak kesunyian untuk seluruh UiTM Perlis la kiranya coz kat Kolej Jati 2 sendiri tinggal aku (budak Sportrec) ngan sorang lagi member (budak ladang/planters/DPIM).......Aku balik Perak kira OK lagi la.....Dia balik Johor, lagi jauh .......Malam berganti siang, Kolej Jati pun aku tinggalkan pada petang 2......


Kesunyian yang melanda Kolej Jati.....


Sunyi........Sepi.......Suram........


Aku pun gi la Mushroom a.k.a Anjung Siswa coz kat sana ler tempat kat mana bas UiTM angkut student bawak gi Stesen Bas Kangar. Memang elok la UiTM wat camnie coz at least dapat ler save duit student skit especially student cam aku nie.....Time aku sampai, ada 2 orang budak pompuan je kat situ, pastu, x lama aku datang, sorang lagi budak lelaki sampai......menjadikan penumpang hari 2 empat orang je......X macam hari sebelumnyer yang menyaksikan berduyun-duyun student naik bas UiTM.....Apa2 pun, aku ucapkan terima kasih kat pakcik bas 2 kerana sanggup bawak kitorang berempat sampai ke Stesen Bas Kangar.....Jasamu dikenang.......

Mushroom.....Lengang.......2-3 hari lepas penuh.......


Ketibaan bas UiTM sambil 2 orang budak pompuan terkedek-kedek pergi ke bas tu......


Bas yang kosong membuatkan aku boleh bergerak kesana dan kemari........


Sampai kat Stesen Bas Kangar, aku sempat la ucap terima kasih, pas2 salam dan ucap selamat hari raya kat pak cik bas 2.....Mesti la kene wat cam2 bai.....orang dah tolong kita.....Korang yang lepas2 mesti x wat cam2.....teruk btul......

Stesen Bas Kangar.....time aku sampai pun x ramai sangat cam slalu....yela...saper yang nak balik malam raya kan....Memang boring gak la time 2......So, aku gi la kedai pas2 bli majalah Mastika keluaran Oktober 2009....Mastika ni aku beli time nak balik rumah je....kalo x balik, x beli ler.....Bulan nie dia citer pasal ketawa, pastu citer pasal...(Weyh Yeop, ko citer pasal Mastika ke pasal balik raya ko???)

Lebih kurang pukul 6.15, orang dah bertambah, tapi still x ramai lagi......Aku tengok ada gak yang bli tiket......x kan bli tiket balik kot.....Mungkin diorang nak bli tiket ke KL kot coz x lama lagi ada konsert Black Eyed Peas kat KL.....2 pasal diorang bli tiket 2.......takut habis.....Pukul 6.35, aku berangkat ke restoran Abdul Alim.......Nak pergi KFC?......nanti2 la dlu.....


Stesen bas yang lengang.........



"X Balik raya la aku camnie," mungkin itulah luahan hati abang tu bila tengok kaunter tiket yang tutup......


Dah ramai skit......Posing plak akak nie......


Sementara menunggu waktu berbuka, aku baca le Mastika sambil memerhatikan gelagat pelanggan yang beli kat situ.....Kejap nak cam2, kejap nak camnie.......Pukul 7.18 malam, sampailah waktu berbuka....Alhamdulillah, akhirnya dapat gak aku menyempurnakan Rukun Islam yang ketiga tahun ni.....Semoga Allah menerima puasa aku....Amin.....



Gelagat pelanggan.......


Nasi beriani + Milo ais= RM 6.60..........


Selesai sumer benda, aku gi balik stesen bas...........still x ramai.....Naik bas pun banyak kosong lagi kerusi. Even berhenti kat Shahab Perdana pun, 2-3 orang je naik....Tapi kat Shahab Perdana 2 memang ramai manusia yang tunggu bas.....Cukup ramai......Perjalanan ke Perak ambik masa lebih kurang 4 jam lebih....kadang2 risau gak kalau2 tersangkut disebabkan jammed....dah lambat sejam dua....Tapi Alhamdulillah, sampai gak...lagi awal, 12.15 pagi....Paling awal pernah aku sampai sepanjang aku balik rumah.....Pakcik bas nie mesti merempit time aku tido.......
Alhamdulillah....sampai jugak kat Terminal Bas Medan Gopeng. Ada gak la orang......tapi x ramai.....kedai pun ada bukak....Boleh la aku beli air sambil menunggu family aku ambik aku....

Stesen Bas Kangar di malam raya......


Bas pun kosong.......


Terminal Bas Medan Gopeng......masih menanti kepulangan orang tersayang.......


Hmm..... 2 jelah pengalaman time aku balik malam raya.....Mesti ada orang cakap, lebih kurang cam balik hari biasa jer.....Tapi percayaler cakap aku....memang lain.... rasa dia lain cam balik hari biasa.....Rasa nak nangis pun ada......X caya try la wat tahun depan.......


Sebelum aku berundur, aku nak mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir je (Batin blom lagi) kat semua Lecturer FSR, student FSR terutama sekali SR Xiphoid.........Enjoylah raya nie puas2 coz jejak je kaki kat UiTM balik, banyak keje yang nak dibuat nanti.....

2 Pujian Menggunung:

Berto berkata...

nice post yob..
bte, slamat hari raya..
maap zahir dan batin..

Saudara Yeop berkata...

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin padamu juga Saudara Bert....