29 September 2010

CABARAN MENGGORENG SOTONG GORENG TEPUNG BERSAMA SAUDARA YEOP

Lama gak aku x usha and update blog aku neh memandangkan lepas cuti mcm2 benda yg nak dibuat. Ada gak benda yang dah dibuat tapi last2 buat sakit hati aku je. Arghh! Sakit paler bila pikir2 balik......

Orait, korang tau kan apa tu sotong goreng tepung? Mmg korang tau, tapi tau makan je la kan. Suka2 hati korang je panggil mak cik kedai makan tu, 'mak cik, sotong goreng tepung, sorang/dorang/tiga orang/seratus orang makan!' Memang sedap utk diorder tambah2 lg bila dah masuk dalam mulut tp tau x korang betapa susahnya nak membuat sotong goreng tepung yg sedap dan dikenali seantero kawasan tu?

Oleh yg demikian, utk merasai kejerihan/kepayahan/kesusahan/keperitan mak cik2 yg membuat sotong goreng tepung, time cuti raya haritu aku membuat percubaan berani mati dgn try membuat benda tu. Yeah, mula2 mmg terasa azabnya.......Nak buat sotong goreng tepung ni kena keluar fulus. X de org nak bagi sotong free time raya2 cam gini oiiiiii....... Harga sekilo sotong ialah RM 14 hengget ye tuan2 da puan sekalian...........

Duit dah keluar, nak basuh sotong pun satu hal gak. Bukan senang nak basuh. Buang tulang dia cam plastik pebender ntah, dakwat dia, lemak dia, potong lg. Itu belum ditambah lagi dgn gangguan2 aku terima time tu kecuali gangguan seksual...........

Lepas dibelai-belai sotong tu, akhirnya jadi la cam gini..........


Putih bersih lg suci sesuci org yg memotongnya.....


Selepas membuang segala noda-noda yg ada kat sotong tu, tibalah time utk dia dipakaikan 'baju raya'......


Tepung serbaguna brand Nona. Aku pun x tau camner aku bleh tertarik dgn brand ni. Tapi kalau tgk dari segi 'ingredient' dia, nampak mcm sotong goreng tepung aku dapat mengalahkan sotong goreng tepung dari Kuala Perlis.


Serbuk lada putih. Kasi pedas skit..........


Bahan2 yg simple, tapi bila nak salut dgn tepung, mmg memerlukan kesabaran yg tinggi setinggi tiang elektrik TNB kat depan rumah aku..........


Tangan yg menyalut tepung yg boleh menggoncang dunia masakan.........



Selesai...... Actually bapak aku kata better letak kuning telur baru mantop. Tapi aku takut dia x melekat kat tepung nanti.


Sotong dah siap untuk digoreng. Time nak goreng pun ada problem gak. Bila goreng sotong nie, dia akan meletup-letup dan minyak akan memercik........


'Pelepak, pelepuk' Lebih kurang camtu la bunyinya.......


Bila nak goreng, kena bagi dia betul2 kuning keemasan coz hasilnya nanti sotong yg digoreng akan menjadi rangup dan juga menjadi pujaan uda dan dara. Baru boleh bukak bisnes..........

Allright then, setelah beberapa ketika sotong tu digoreng, ni lah hasilnya...........:


Bakal menghiasi majalah Saji pada bulan November ini


Percubaan yg agak baik dari Saudara Yeop. Tapi ia akan lg baik kalau aku dgr ckp bapak aku suruh letak kuning telur coz time goreng tu, tepung dia jatuh. Tu la, lawan lagi ckp orang tua. Kat dunia lagi dah dapat balasan. :-)

Time makan tu, walaupun masih lg ada minyak skit, tapi still rangup dan sedap dimakan. Kalau x, x kan sekejap je sotong goreng tepung tu licin (Saudara Yeop, jgn takbur/riak/ujub sgt).X rugi la korang cuba. Walaupun penat skit, tapi bila dah makan, mesti rasa puas hati. So korang, Happy Trying!

3 Pujian Menggunung:

Tanpa Nama berkata...

nk membuatnye cm penuh ngn jerih, pedih ngn payah sungguh..nk mengabihkan je x sempat toleh dah abes~ wakaka

Berto berkata...

perenggan pertama tu aku paham yob, sabar jer la..

mantap gak sotong ko ni yob, maksud aku sotong ni la, bukan spnder tu

Saudara Yeop berkata...

east : yezza.........x der saper yg boleh menafikan penangan sotong goreng tepung...........

bert : biasa2 je.........nanti kalau bini aku mengidam, senang skit aku nak buat...........hahaha........